Nordic Electorfuel will supply P2X Europe with sustainable fuels.

At a conference during Arendalsuka, a new report was released and delivered to the Minister of Transport and Communications, Knut Arild Hareide (KrF).
The report, titled “Program for increased production and phasing in of sustainable aviation fuel”, was made by Avinor, LO, NHO Luftfart, Norwegian, SAS and Widerøe.
The report can be found – in Norwegian – under Newsroom (Research data and studies) at our website.
To bedrifter vil lage syntetisk drivstoff på Herøya: Eks-partner blir konkurrent og slår seg ned på nabotomta
Skal bruke CO2 og store mengder strøm for å lage drivstoff.
– Vi er ikke overbegeistret over at de vil gjøre det samme som oss, men er en bekreftelse på at det vi gjør er fornuftig, sier Gunnar Holen, daglig leder i Nordic Blue Crude (NBC).
Synthetic crude oil from sustainable hydropower:
This should have a good chance of success in Norway. In the industrial heart of the country, the Nordic Blue Crude start-up plans to set up its first production facility using CO2 emissions from industrial processes.
15 ideer for en kjøligere fremtid
Flybillett med god samvittighet? Nå kan vi utvinne drivstoff fra luft og elektrisitet

Flydrivstoff kan faktisk utvinnes av luft. Det virker ikke helt til å tro, men planene er klare.
Tenk om vi kunne kjøpe flybilletter, kjøre forbrenningsbil og lage plastprodukter uten å bidra til klimaforverring?
De færreste er klar over det, men det er faktisk mulig å trekke ut klimagassen CO₂ fra luften og bruke som drivstoff. Den første større fabrikken som kan suge skadelig karbon fra luften og lage drivstoff av avfallsstoffet, planlegges nå i Norge.
Alt som trengs for å skape klimavennlige oljeprodukter er vann, luft, og mye fornybar elektrisitet. Spørsmålet er bare om vi er villige til å betale nok for det helt klimanøytrale drivstoffet. Aktørene bak hevder at det resirkulerte drivstoffet vil være konkurransedyktig når den første fabrikken er klar om et par år, så lenge drivstoffet deres slipper klimaavgiftene som annet drivstoff er pålagt.
Industrikonferansen 2019
Er syntetisk drivstoff fremtiden?
Både bilprodusenten Audi og it-milliardær Bill Gates satser på utvikling av syntetisk drivstoff. Ett av de få produksjonsanleggene i verden ligger i Telemark.
Miljøvennlig drivstoff
Slik skal den gamle bilmotoren få et nytt liv. Artikkel i Aftenposten Viten.Green diesel.
From biopress.dk:
Herøya Industripark AS

From green car reports: from ministry of industry and trade:
Synthetic Fuel Cuts Carbon Emissions by 85 Percent
Nordic Blue Crude wants to partner with Audi on mass production of synthetic diesel fuel. Fuels produced from plant feedstocks are touted by many as a viable and lower-carbon alternative to traditional gasoline or diesel. But the need to dedicate large swaths of land to growing crops for fuel, and the need to ensure all vehicles are compatible with these “biofuels,” has limited their practicality.

From Green car reports:
Blue Crude synthetic diesel fuel cuts carbon by 85 percent
Fuels produced from plant feedstocks are touted by many as a viable and lower-carbon alternative to traditional gasoline or diesel. But the need to dedicate large swaths of land to growing crops for fuel, and the need to ensure all vehicles are compatible with these “biofuels,” has limited their practicality.
That’s where a new type of diesel fuel being studied in Europe may have an advantage.